خطرات مشارکت در ساخت

اجرای ویلا سازی ، تعمیر و بازسازی ، مشارکت در ساخت در سراسر کشور

خطرات مشارکت در ساخت

خطرات مشارکت در ساخت

خطرات مشارکت در ساخت

با قدم زدن در شهر و یا یک سرچ در گوگل و اینستاگرام بارها و بارها با کلمه مشارکت در ساخت روبرو شده ایم اما واقعا مشارکت در ساخت چیست ؟چه مزیت ها و مضراتی دارد آیا این طور که به نظر می اید سودآوری بالایی دارد و با خیالی آسوده قرارداد را منعقد کنیم ؟ درست است که هر روزه با این واژه روبرو هستیم مشارکت و با شما انس گرفته است  اما شاید با خطرات احتمالی مشارکت در ساخت آشنایی نداشته باشید در این مقاله ما شما را با مشارکت در ساخت و قوانین و نکات طلایی و همچنین خطرات احتمالی آن آشنا خواهیم ساخت.

معنای مشارکت در ساخت

 در مفهوم مشارکت در ساخت باید بگوییم به همکاری دو یا چند شخص حقیقی و یا حقوقی با یک دیگر به منظور اجرای پروژه ساخت و ساز  که در این بین یک یا چند نفر به عنوان مالک و یک یا چند نفر به عنوان مجری عمل میکنند .در فرایند ساخت و ساز و هم در فرایند مشارکت در ساخت  همانند هر عمل دیگری باید توافق نامه و قراردادی بین طرفین منعقد شود. در ادامه به خطرات احتمالی مشارکت در ساخت خواهیم پرداخت و اینکه هنگام بستن قرارداد مشارکت در ساخت باید به چه مولفه هایی توجه کرد تا یک قرارداد بدون نقص داشته باشیم.

خطرات احتمالی مشارکت در ساخت

خطرات احتمالی مشارکت در ساخت

تعریف مشارکت در ساخت به زبان ساده تر :

به مفهومی ساده تر مشارکت در ساخت به معنای این است یک نفر بجای پرداخت تمام سرمایه بخشی از هزینه ها را به شخص حقیقی و یا جقوقی دیگر شریک میشوند و در ازای آن شخص دیگر ملزم به ساخت پروژه با قبول منافعی که در آینده به وی تعلق خواهد گرفت .

در ادامه درباره مضرات و مزایا و همچنین خطرات احتمالی مشارکت در ساخت خواهیم نوشت.

برای مطالعه بیشتر : بهترین برج ساز تهران

حال این سوال پیش می آید ؛ مشارکت در ساخت چه مزایایی دارد ؟

مزایای مشارکت در ساخت

1-کاهش ریسک مالی و به حداقل رساندن ضررهای احتمالی

اولین و مهمترین مزیت مشارکت در ساخت ، کاهش ریسک مالی است زمانی که شما هزینه های احتمالی ساخت یک پروژه را به مشارکت می گذارید در واقع شما هر گونه خطری را با دیگری شریک خواهید شد و این یک فرصتی عالی برای سرمایه گذاری ایجاد می کند.

2-با مشارکت اجرای پروژه را سرعت بخشید

مشارکت در ساخت یکی از راههای کاربردی جهت سرعت بخشیدن به اجرای پروژه است در واقع شما با پرداخت هزینه ای کمتر به منابع مالی بیشتری دسترسی خواهید داشت و سرعت اجرای پروژه را بالاتر خواهید برد.

3-تنوع در سرمایه گذاری

مشارکت در ساخت راهی مناسب به منظور بالابردن تنوع در کار خواهد بود.شما با بجای اینکه بخواهید در یک پروژه سرمایه گذاری کنید بجای آن با مشارکت در ساخت در چندین پروژه سرمایه گذاری خواهید کرد.

 

مضرات و خطرات احتمالی مشارکت در ساخت

در فوق با مزایای مشارکت در ساخت به طور کامل آشنا شدیم حال میخواهیم ببینیم مشارکت در ساخت چه معایبی دارد آیا میتوان با خیالی آسوده سرمایه خود را در اختیار اشخاص دیگر قرار داد یا خیر؟

1-نداشتن دانش حقوقی طرفین و همچنین ناقص بودن قوانین

نداشتن دانش حقوقی یکی از بزرگترین  خطرات احتمالی مشارکت در ساخت است که افراد در هنگام وجود اختلاف همواره با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد باید بگوییم  مشارکت در ساخت قوانین خاص خودش را دارد و همه افراد با این قوانین آشنایی ندارند از طرفی به طور معمول افراد هنگام انعقاد قرارداد متاسفانه به وضوح خواسته خود را بیان نخواهند کرد و همانطور که میدانید در مشارکت در ساخت اول از همه توافق طرفین شرط است و در نبود توافق قانون حکمفرماست در چنین مواقعی ممکن است حقوق افراد به خطر افتد زیرا منظور خود را به وضوح بیان نکرده اند.

2-اختلاف طرفین بر سر تقسیم واحدها

یکی دیگر از خطرات احتمالی مشارکت در ساخت مشخص نکردن واحد هاست این مسئله نیز به عنوان یکی از مهمترین معایب مشارکت در ساخت است که اختلاف بین مالک و سازنده پروژه کار را به مراجع قانونی میکشاند اختلاف در تقسیم واحد هاست بنابراین لارم است هنگام انعقاد قرارداد واحد ها را از قبل تعیین و تقسیم بندی نمایند تا بعد از ساخت پروژه دچار اختلاف نشوند.

یکی دیگر از اختلافات بین مالک و مجری مشارکت در ساخت رعایت نکردن قوانین ساخت و ساز و بی کیفیت بودن واحد های مالک است که این نیز یکی دیگر از معضلات مشارکت در ساخت است و حتما باید در قوانین قید شود که کلیه واحد ها از مرغوبت ترین مصالح استفاده شود و…

3-خطرات جانی و مالی 

در پروژه های عمرانی یکی از  خطرات احتمالی مشارکت در ساخت که طرفین قرار داد با آن دست و پنجه خواهند کرد خسارت های مالی و جانی است در خسارت های مالی ممکن است هزینه ها افزایش یابد یا مشکلات فنی ایجاد گردد تا اجرای پروژه به تاخیر افتد بنابراین لازم است پیش از انعقاد قرارداد به این قبلی از مشکلات نیز اشاره گردد.

4-تاخیر در تحویل به موقع پروژه

یکی دیگر از خطرات احتمالی مشارکت در ساخت وجود دارد تحویل ندادن به موقع مجری است بنابراین لازم و ضروری است به منظور جلوگیری از ضرر و زیان سرمایه گذار به این مقوله نیز رسیدگی و مبلغی به عنوان خسارت تاخیر در نظر گرفته شود و حتی برای مالک حق فسخ قرارداد را نیز گذارده باشند.

5-کلاهبرداری و پیش فروش واحد ها بدون اطلاع مالک

بزرگترین خطرات احتمالی مشارکت در ساخت که در عدم اطلاع از قوانین وجود دارد پیش فروش و یا کلاهبرداری است بنابراین لازم است در چنین مواردی پیش از انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت با افراد متخصص مشورت نمایند.

آشنایی با انواع مشارکت در ساخت

انواع مشارکت در ساخت
مشارکت در ساخت و ساز به عنوان یک مفهوم گسترده، ممکن است به چندین شکل مختلف انجام می شود. در زیر، برخی از انواع رایج مشارکت در ساخت اشاره می کنیم:

مشارکت مالی: در این نوع مشارکت، یک یا چند طرف به عنوان سرمایه‌ گذاران مالی در پروژه‌ های ساخت و ساز شرکت می‌ کنند؛ به این صورت که یا تمام هزینه‌ ها را تامین می کنند یا سهمی از هزینه‌ ها را پوشش می دهند.
مشارکت در ساخت زمین: این نوع مشارکت در ساخت و ساز مربوط به ارائه زمین مناسب برای پروژه است. مالک، زمین را ارائه می‌ دهد و دیگر طرف (ممکن است یک توسعه‌دهنده یا پیمانکار) پروژه‌ ای را در زمین مورد نظر اجرا می‌ کند. در نهایت، مالک و پیمانکار در کلیت ملک سهیم می‌ شوند.
مشارکت مرحله ای: در این حالت با به اتمام رسیدن هر مرحله از ساخت و ساز، سهمی از ملک به سازنده منتقل می‌ شود. مثلا با به پایان رسیدن زیرسازی، نما و اسکلت، یک دانگ به پیمانکار می رسد.
گاهی هم در همان ابتدای قرارداد مشارکت در ساخت، سه دانگ از ملک به پیمانکار منتقل می‌شود.
توجه داشته باشید که نوع مشارکت در ساخت ممکن است به توافقات خاص هر پروژه و شرایط محیطی و مالی مرتبط با آن بستگی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:نمونه کار بازسازی خانه

خطرات احتمالی مشارکت در ساخت

خطرات احتمالی مشارکت در ساخت

شرایط مشارکت در ساخت چگونه است؟

مشارکت در ساخت یک فرصت مناسب برای توسعه و رشد در صنعت ساخت و ساز است، اما نیاز به برنامه‌ ریزی دقیق و مدیریت کارآمد دارد . مشارکت در ساخت همانند هر قرارداد همکاری دیگری ممکن است ضرر و زیان و سودهی نیز داشته باشد ما در این مقاله شما را با خطرات احتمالی مشارکت در ساخت به طور کامل آشنا خواهیم ساخت تا بدون دغدغه چنین قراردادی را منعقد سازید.

1. توافقنامه دقیق
یک قرارداد دقیق و کامل بین طرفین مشارکت کننده باید تنظیم شود. این توافقنامه باید شرایط مالی، زمانبندی، حقوق و وظایف هر طرف، و دیگر جزئیات مربوط به پروژه را شامل شود.

2. انتخاب شریک مناسب
انتخاب شریک مناسب در مشارکت در ساخت بسیار مهم است. شما باید با شرکت ‌ها یا افرادی همکاری کنید که دارای تجربه و قابلیت‌ های مورد نیاز برای انجام پروژه هستند.

3. مشورت با متخصصان حقوقی و مالی
یکی از مواردی که باید قبل از شروع هر مشارکت در ساخت انجام پذیرد تا با کاهش خطرات احتمالی مشارکت در ساخت روبرو شویم مشورت با متخصصان حقوقی و مالی است ، بهتر است با متخصصان حقوقی و مالی مشورت کنید تا از تمامی جنبه‌های قانونی و مالی مطلع شوید.

4. پایش و مدیریت پروژه
یکی از عوامل مهم در موفقیت مشارکت در ساخت، پایش و مدیریت مستمر پروژه است. باید یک تیم مدیریتی ماهر و مسلط به نظارت بر پیشرفت پروژه و حل مشکلات فوری وجود داشته باشد تا همه اختلالات به سرعت رفع شوند.

5. مدت زمان ساخت و بازدهی سرمایه
سرمایه‌ گذاران مشتاق به دریافت بازدهی سرمایه خود هستند. بنابراین، مدت زمانی که پروژه به پایان می‌رسد و سود به دست می‌آید برای آنها بسیار مهم است. از این رو، تعیین مدت زمان پروژه و تضمین بازدهی سرمایه باید در توافقنامه مشخص شود.

6. ارتباطات موثر بین طرفین قرارداد
ارتباطات موثر بین طرفین مشارکت کننده از اهمیت ویژه ‌ای برخوردارند. باید یک مکانیزم ارتباطی قوی تعیین کرد و اطلاعات مربوط به پیشرفت پروژه و تغییرات به طور دوره ‌ای به اشتراک گذاشته شود.

7. پیش‌بینی خطرات احتمالی مشارکت در ساخت
همواره باید خطرات احتمالی مشارکت در ساخت را پیش‌ بینی کرد و برای آنها برنامه اقدامات مخاطره‌ آمیز تدوین کرد. این اقدامات می‌ توانند به حفاظت از سرمایه ‌گذاران و توسعه ‌دهندگان در مواجهه با مشکلات کمک کنند.

8. انعطاف ‌پذیری
در طول اجرای پروژه، ممکن است در نیازها و شرایط تغییراتی پیش بیایند. انعطاف ‌پذیری و توانایی سازگاری با این تغییرات از اهمیت بالایی برخوردارند. تغییرات باید به نحوی مدیریت شوند که از کاهش کیفیت پروژه جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید:روش بازسازی آشپزخانه های کوچک

نتیجه‌گیری خطرات احتمالی مشارکت در ساخت

در این مقاله با مفهوم مشارکت در ساخت و همچنین خطرات احتمالی مشارکت در ساخت آشنا شدید .افزایش قیمت ملک و تورم اقتصادی، باعث شده تا سرمایه و نقدینگی جامعه به سمت ملک‌ و صنعت ساخت و ساز جلب شود. به همین دلیل، بنگاه های املاک و کسانی که خانه های کلنگی دارند، از سازندگان دعوت به مشارکت در ساخت می کنند.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید

اینستاگرام ما
تماس مستقیم
09122835498