روش ساخت انواع سوله

اجرای ویلا سازی ، تعمیر و بازسازی ، مشارکت در ساخت در سراسر کشور

روش ساخت انواع سوله

روش ساخت انواع سوله

ساخت انواع سوله

شاید بارها و بار ها از کنار انواع سوله گذشته باشیم سوله های کارگاهی ، گل خانه ای ، پرورش مرغ و دام و طیور ، سوله در این نوشته به تعریف سوله و انواع آن ، روش ساخت انواع سوله و کاربردهای سوله  خواهیم پرداخت .

طراحی سوله حرفه ای

به طور عمده در طراحی سوله حرفه ای از مرحله ساخت تا اجرا تمام توجهات به این سمت کشیده میشود اما واقعیت این است که در ورای هر سازه ای تیم قوی طراحی وجود دارد که با رعایت استاندارد ها  و نکات فنی ساخت سوله و اجرای الزامات آیین نامه ای به احداث پروژه ای بنام سوله نموده اند.

ساخت انواع سوله در گذشته و حال

روش ساخت انواع سوله در گذشته و حال کمی متفاوت است . در گذشته پیش از ورود نرم افزارهای مهندسی کلیه نقشه های هر سازه ای روی کاغذ و به صورت دستی انجام میگرفت اما امروزه با ورود نرم افزارهای مهندسی صفر تا صد  طراحی سوله با این نرم افزارها صورت میگیرد نرم افزارهایی همچون CAD / CAM که محیطی امن برای مهندسان این حرفه ایجاد نموده است تا هر گونه خطای انسانی در این زمینه به صفر کاهش یابد .

سوله در زبان  انگلیسی industrial shed به معنی سازه های فلزی با سقف شیب دار است. در ایران،سوله به قاب های مقاوم در  برابر بارهای جانبی (MWFRS) که با سیستم سازه ای قاب خمشی فولادی طراحی می‌شوند را سوله می نامند.

روش ساخت انواع سوله

انواع سوله بر اساس شکل ظاهری

سوله سازی قوانین خاص خود را دارد و برای ساخت سوله لازم است قبل از هر اقدامی شکل ظاهری سوله را در نظر بگیریم تا بر اساس آن اقدام به خرید زمین و تهیه نقشه مورد نیاز ساخت انواع سوله نماییم.

انواع سوله بر اساس شکل :

  • سوله قوسی
  • سوله با ستون مشترک
  • سوله تک شیب یا تک دهانه به صورت 8
  • سوله چند دهانه با ستون دو دهانه یا چند دهانه با ستون مشترک به شکل  88 یا 888 یا 8888
  • سوله با ستون‌ها وسط مشترک
  • سوله تک شیب با ستون وسط
  • سوله تک شیب با ستون‌ها وسط
  • سوله تک شیب متصل به ساختمان

مراحل ساخت سوله

ساخت سوله نیز همانند هر سازه ای باید با شیوه های درست طراحی و ابداع شود .در ساخت سوله همه دست اندر کاران از مهندسان تا کارگران باید با هماهنگی تمام طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده اقدام به ساخت سوله نمایند.

  • طراحی و نقشه برداری
  • برش و سوراه کار
  • مونتاژ
  • جوش
  • قطعه زنی
  • رنگ و سند پلاست

روش ساخت انواع سوله

عناصر اصلی سوله

سوله نیز همانند انواع سازه ها دارای بخش ها و قسمت های متنوعی است .

عناصر اصلی سوله عبارتند از :

قاب شیب دار

بادبند قائم

بادبند سقف

 

عناصر فشاری طولی سوله

لایه ها

پوشش سقف

zبلاک

سینه بند

میله مهار

تهیه نقشه در سوله

حال که با مفهوم سوله آشنا شدیم و درباره شکل ظاهری سوله و عناصر اصلی سوله  و بارهایم طالبی خواندیم نوبت به تهیه نقشه می رسد . به برای تهیه نقشه در سوله نیز باید با دقت بالایی به نکات ذیل توجه کنیم :

تأثیر انواع بار بر طراحی سوله

  • بار مرده  یا dead load

دسته ای از بارها هستند که از طرف اجزای سوله به سوله وارد می شود و به دلیل وزنی که وارد می کنند باید مورد توجه قرار گیرند به این بار بار مرده میگویند . بار مرده را هنگام ساخت سوله باید در نظر گرفت .

 

  • بار بارش ( برف و باران)

یکی دیگر از عواملی که بر بار سوله تاثیر گذار است بار تغییرات جوی است که به اختصار به بار برف شهرت دارد این بار نیز به سوله تاثیر می گذارد و هنگام ساخت انواع سوله به طور حتم توسط مهندسین سازه مورد بررسی و عرض یابی قرار خواهد گرفت.بار برف در همه جا یکسان نیست ولی یک مقداری تخمین زده می شود تا سازه ایمن ساخته شود.

 

  • بار باد

بار باد یکی دیگر از مواردی است که بر سازه تحمیل می شود این بار به صورت افقی بر سوله تاثیر می گذارد و برای ایمن ساخت آن ارتفاع سوله را افزایش می دهند تا سرعت باد بر سوله تاثیر کمی بگذارد .به منظور ساخت سوله در شهرهایی نظیر خاش، یزد، زابل، منجیل و .. از زمره مناطق باد خیز کشور هستند به هنگام طراحی سوله در این مناطق، باید توجه ویژه ای به بار باد نمود. در مناطق باد خیز با ارتفاع دادن به سوله از بار باد سوله کاسته می شود ولی به این نکته نیز باید اشاره داشته باشیم که ارتفاع سوله نباید از 8 الی 10 متر افزایش یابد.

 

  •  بار زلزله

یکی از مواردی که بر بار سوله تاثیر می گذارد و وجود آن بخش لاینفک سوله است باز زلزله است  یکی دیگر از نیروهایی که وابسته به شرایط 

  • بار جرثقیل

بار جرثقیل یکی از بارهای متحمل بر سوله در واحد های صنعتی است اگر واحد صنعتی نیازمند جرثقیل سقفی باشد این بار نیز باید در محاسبات لحاظ شود.

روش ساخت انواع سوله

انواع جوشکاری در ساخت سوله

به طور معمول در ساخت انواع سوله 5 نوع جوش به کار می رود که در ادامه ضمن معرفی به شرح آن نیز خواهیم پرداخت.

۱-جوش‌کاری اتمی هیدروژن

در این نوع جوشکاری از دو نوع الکترود استفاده می شود که از گاز هیدروژن به عنوان پوشش و یا همان کاتالیزور استفاده می شود.

۲-جوش‌کاری فلزی بدون پوشش

در جوشکاری بدون پوشش از هیچ گازی به عنوان کاتالیزور استفاده نمی شود و الکترودها در این جوشکاری بطور کامل مصرف می شود و پس از فرآیند، باید از الکترودهای جدید استفاده کرد. در این نوع از جوش، از هیچ گاز پوششی استفاده نخواهد شد.

۳-جوش قوس کربنی

در این نوع از جوشکاری از الکترودهای کربنی استفاده می‌شود. برخی اوقات و در فرآیندهای خاص نیز از مس در این نوع جوش استفاده می‌شود.

۴-جوش قوس الکتریکی با پوشش پودر

این نوع جوش مانند جوش کاری بدون پوشش است. با این تفاوت که از پوششی پودری در الکترودها استفاده می‌شود.

۵-جوش قوس الکتریکی با پوشش گاز

این فرآیند نیز مانند جوشکاری بدون پوشش است البته از گاز مخصوص برای پوشش مواد و قطعات استفاده می‌شود. جوشکاری آرگون یکی از انواع جوشکاری با محافظت گاز است.

۶-جوش کاری تنگستن گاز (GTAW یا TIG)

الکترودهای این نوع از جوشکاری، مصرفی نیستند و فرآیند آن آهسته است. البته دقیق‌ترین جوش‌ها را می‌توان با استفاده از این روش انجام داد. صنایع هوا فضا یکی از کاربردهای جوش کاری تنگستن هستند.

۷-جوشکاری قوس پلاسما

این جوشکاری شبیه به جوش تنگستن است و سطوحی بسیار با کیفیت تولید می‌کند. کاربرد عمده جوش قوس پلاسما در صنایع لوله سازی و ابزارسازی است.

۸-جوشکاری همراه با پوشش فلزات

این نوع از جوش از الکترودهای مصرفی استفاده می‌کند. منتها جریان پیوسته پودر در این فرآیند، آن را از تماس با سطح هوا حفظ می‌کند.

۹-جوش زیر پودری

این نوع از جوش مانند روش قبلی است با این تفاوت که از پودرهای دانه ریز در آن استفاده می‌شود

درجه بندی جوش در سوله

عمده جوش استفاده در ساخت انواع سوله از نوع 2f یا به عبارتی جوش گوشه است

جوش 3gیا جوش نفوذی نیز در اتصالات دو تکه ای ورقه ها استفاده می شود.

معرفی پیمانکار جهت ساخت انواع سوله

شرکت ساختمانی ویلاسازان شکوه دماوند علاوه بر برج سازی ، شهرک سازی ، انبوه سازی ، ویلاسازی ، تعمیر و باز سازی انواع ساختمان های تجاری مسکونی و اداری ، ساخت انواع نمای ساختمان ، دیوار چینی باغ و غیره  در ساخت انواع سوله نیز دارای مهارت کافی می باشد و سالیان سال است این شرکت به ساخت انواع سوله های صنعتی ، سوله های پرورش دام و طیور ، سوله های ورزشی و غیره مبادرت ورزیده است.جهت مشاوره در مورد ساخت انواع سوله و هزینه های ساخت سوله می توانید با شماره های ذیل در هر ساعت از شبانه روز تماس حاصل فرمایید :

تلفن تماس جهت مشاوره ساخت انواع سوله : 
شرکت ویلاسازان شکوه دماوند
09122835498 محمد محمدی

 

 

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید

اینستاگرام ما
تماس مستقیم
09122835498